onsdag 20 augusti 2008

Inför spelpass 8.

Förr gångens spel gav upphov till lite mindre regelfnul, och regeländringar. No biggies, men ändå.

Regeländringar:

Aspekter kan vara tio till antalet, och ska sammanfatta karaktärens olika sidor. Antalet aspekter avgör antalet aspektpoäng.

Aspektpoäng återhämtas genom refreshment-scenes.

Aspektpoäng används till att läka skador. Ett kryss på nivå fem läks med fem aspektpoäng. Detta innebär inte att skadorna på nivå fyra och tre etc läks!!! Däremot skakar skada ner efter en BDTP.

Två typer av skador existerar, fysiska och mentala/ sociala. Dessa skador motsvaras av defensiva färdigheter, nämligen Tålighet och Beslutsamhet. Enbart dessa färdigheter kan användas för defensiva handlingar (byta intention) i en Bringing Down the Pain.

Aspekter aktiveras negativt av spelledaren. Detta innebär att spelledaren erbjuder ett aspektpoäng för att via en aspekt ta över en karaktär för ett ögonblick. Detta kan undvikas av spelaren genom att betala en aspektpoäng.

Allmänt tänk:

Vi ska ha fler konflikter med mindre livsavgörande stakes, så att man kan tillåta sig att förlora. Dessutom kan man eskalera konflikter om de ”börjar lågt.”

Vi ska skriva upp antalet aspektpoäng, liksom skador mellan varje session, och låta dessa värden följa med. (Inte glömma bort skador mellan varje pass…)

Som sag, inga biggies. Kul att testa ändå. Lite lägre "nivå" på dramat emellanåt ger nog högre effekt åt de tunga topparna!

Kul att hänga imorgon och spela!

Inga kommentarer: